Koningsdag en daarna - Reisverslag uit Cromary, Frankrijk van Ineke Graaf - WaarBenJij.nu Koningsdag en daarna - Reisverslag uit Cromary, Frankrijk van Ineke Graaf - WaarBenJij.nu

Koningsdag en daarna

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

29 April 2017 | Frankrijk, Cromary

27 April, Koningsdag in Nederland!
Bij ons grauw en koud weer.
Eric heeft Fred vanmorgen naar het ziekenhuis in Besançon gebracht.
Hij was om half negen weer terug.
Toen hebben we eerst het gemiste interview met Willem Alexander gekeken, om in de stemming te komen. Koffie met koek en ieder een boek; zo komt de dag wel om. We hebben de hele​ dag de gaskachel aan en als Eric om twee uur Fred weer heeft opgehaald en de zon even om de hoek​ komt kijken, kloppen we alle matten uit en laten frisse lucht in de caravan en voortent. Water bijvullen en afval van allerlei aard afvoeren en dan regent het weer.
Nóg een opleving van de zon, een poosje later, verleidt Eric de tuinstoelen buiten te zetten; hij wenkt naar mij om lekker buiten te komen zitten en vraagt om zijn zonnebril.
Ik wacht nog even; vertrouw het (nog) niet erg. Jammer, na 5 minuten ongeveer, wint de bewolking weer. De stoelen staan naar de zon te lonken, maar ‘t wordt niks meer. We halen ze maar weer binnen als het weer gaat spetteren...

In Nederland is het ook heel koud, horen wij van iedereen met wie we via App contact hebben.
Rustig dagje, vandaag.

28 April
We worden wakker en zien dat de lucht een stuk helderder is dan de afgelopen dagen.
De zon schijnt!
Na het ontbijt heeft Eric er weer zin in en gaat aan het werk.
Ook Domien, vrijwilliger, die gisteren is aangekomen en een paar dagen blijft, gaat aan het werk.
Fred gaat een onderdeel voor een lekkende drukknop kraan in Besançon ophalen.
We zitten met z’n drieën heel gezellig aan de koffie, als ook Fred weer terugkomt met het onderdeel.
Hij komt met zijn humor de gezelligheid in onze caravan verhogen en er wordt gewichtig bekeken of het onderdeel het juiste is en hoé het dan precies werkt.

29 April
De kraaien, in grote getale aanwezig in de hoge bomen op de camping, houden ‘ s avonds vóór zonsondergang en ‘ s morgens vóór zonsopgang dagelijks een luidruchtige vergadering. Vanmorgen zijn een paar dorpelingen 1 ½ uur bezig geweest er een aantal naar beneden te halen met een geweer.
Het schijnt, dat ze hier worden gegeten. Ze worden regelmatig uit de bomen geschoten.

Toen we opstonden was de kachel, die Eric al eerder had aangedaan, uit. Gasfles leeg. Dat heb je als het steeds zo koud is.
Na het ontbijt dus eerst maar naar de Colruyt in Roiz om een volle te halen.
“ Oh, dan is nu dat goeie bakkertje daar ook open, zeker?” zegt Eric.
Jawel, dus wij naar dat beroemde bakkertje om brood en nog wat lekkers. En beroemd ís hij! Klein winkeltje, helemaal vol met klanten!

Daarna naar de Colruyt. Eric gaat daar meteen de tank even volgooien, want dat is nodig. Intussen regel ik een volle gasfles. Terwijl ik in de winkel op mijn beurt wacht, belt Marja, Erics zus, dat hun tante, die oud is en ziek, nu waarschijnlijk snel het aardse zal gaan verwisselen voor het eeuwige.
Wij gaan dus morgen naar huis.
We hadden hier al rekening mee gehouden. We laten de caravan achter en rijden in 1 x naar huis.
Eric heeft de douchekraan weer gemaakt. Die functioneert weer naar behoren.
Ik heb nog wat geschilderd.
Na het gezamenlijk “ werkoverleg” op het terras, hebben we van de bami, die Fred voor de werkers had bereid, gesmuld.
Nog even heerlijk in de avond zon zitten lezen.